Friday 27 June 2014

Perut Kembung Sebelum Haid, Kenapa ?


Kebanyakan wanita mengalami perut kembung sebelum datang haid. Keadaan ini akan menyebabkan rasa tidak selesa dan adakalanya rasa sesak.



Mari kita baca apa penyebabnya...saya petik dari Majalah Rapi 1JUN2014

1) Perkara ini berlaku kerana meningkatnya tahap hormon progesteron. Progesteron, ia adalah hormon, diproduksi dalam ovarium. Hormon ini berfungsi untuk perubahan, yang terjadi di dalam rahim selama siklus haid. Progesteron menyiapkan rahim untuk implantasi telur yang dibuahi, dan juga bertanggung jawab untuk pemeliharaan rahim melalui kehamilan . Bila hampir haid, otot perut menjadi lebih tegang kerana indung telur memproduksi lebih banyak progesteron selama diovulasi. Kondisi otot yang tidak aktif seperti biasa inilah yang menyebabkan perut kembung apabila wanita meniti saat2 menopaus. Situasi hormon ini juga menjadikan usus hanya dapat menyalurkan sedikit makanan pada saluran percernaan berbanding pada hari-hari biasa.

2) Pengambilan sumber serat yang terlalu banyak dan mendadak. Cara yang tepat ialah dengan mengambilnya secara berperingkat.

3) Ketegangan pada bahagian perut yang dirasai sebelum. Namun biasanya akan hilang setelah haid bermula.

4) Pengambilan pil pencegah kehamilan turut juga menyumbang.

5) Minuman berkarbonat yang diambil terlalu banyak juga boleh menjadi puncanya. Gas karbon dioksida yang terperangkap dalam perut akan memperlahankan pengosongan perut.

6) Pengambilan makanan masin atau pun yang diproses. Ramai tahu ia tidak bagus jadi elakkannya.

Namun begitu setiap masalah pasti ada cara untuk mengatasinya. Ini adalah langkah2 yang boleh diambil

1) Minum air putih dengan kuantiti banyak, sekurang2 8 gelas sehari ( minum air penting sangatkan, apa2 masalah mesti kena minum air kan ?)

2) Elakkan pengambilan makanan yang masin termasuk sup ( maybe sup  yang terlebih garam kot )

3) Perbanyakkan pengambilan buah-buahan dan sayur-sayuran. Penambahan kuantiti dilakukan secara sedikit demi sedikit.

4) Ambil suplemen GLA Shaklee untuk kurangkan simptom ini. ( yang ni tambah sendiri..hehe)
Kenapa GLA Complex Shaklee ?



- digunakan ramai wanita untuk memelihara dan menggalakkan kesihatan sepanjang kitaran haid setiap bulan
- GLA - sejenis asid lemak OMega-6 yang digunakan oleh badan untuk membentuk prostaglandin ( hormon yang membantu badan mengawalatur proses badan yang normal)
- Minyak benih bunga matahari adalah satu lagi sumber dalam GLA 
- Minyak Baroge, yang mengandungi GLA semulajadi yang sanagt pekat dalam bentuk yang mudah terserap

" Testimoni saya sendiri, 'period pain' saya makin kurang selepas saya amalkan GLA. memang saya akui waktu bulan pertama consume memang tiada kesan dan sampai tahap kena ambil MC ( doktor bagi saya pain killer dan ubat angin sebab perut kembung )..DAN juga sampai saya cakap ' ala makan GLA ni macam tipu je' tapi bulan tu period lama sampai 13 hari! selalunya paling lama 8 hari je..da lah waktu tu bulan puasa..adoii..tapi bila bulan kedua saya rasa perubahan sebab saya tak sedar bila period saya datang..amazing gile!..kalau tak first day saya memang akan teruk gile..lepas tu baru saya sedar, Shaklee kan natural ingredient sebab tu kesan lambat sikit tapi even lambat KESANNYA AWESOME! sebab tu tag line Shaklee Always SAFE, ALways WORK, Always GREEN..Sekarang ni saya dah tak takut tunggu period ni tiap2 bulan dan even dia datang waktu saya di OFFICE..hehe..yela sebab dulu saya tak suka bila dia datang waktu saya bekerja sebab memang sangat tak selesa bila kena ulang alik pergi toilet..tapi alhamdulillah sekarang masalah itu dah hampir hilang..saya sgt bersyukur.. Now, saya fokus untuk TTC..semoga Allah mudahkan urusan zuriat untuk kami suami isteri..aminnn ;)"

Terima kasih kepada kawan2 yang sudi membaca entri ini ;)

Konsultan Shaklee Anda 
Umie Azmil 
013-2405031
11:58 PM/ 28Syaaban1435

** These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease. --------------------------------------------------- Hubungi saya dengan sms ke 013 2405031 atau email vitaprecious@gmail.com untuk maklumat lanjut.




No comments:

Post a Comment