Tuesday 16 December 2014

Bahaya ke jatuh ketika hamil?

Salam semua..

Semalam kawan opis Umi jatuh terlentang dekat surau opis lepas ambil wudhu'..lantai licin..dah lah kawan Umi tu tengah pregnant 5 bulan..menggigil dia bila jatuh..kitorang yang nampak ni risau sangat keadaan dia...dia pon macam dah nak nangis..mesti risau kan..tapi dia tak rasa sakit kat perut..

Kami call terus husband dia dan minta terus hantar pergi jumpa doktor..bahaya kan..semoga kawan Umi dan baby dia selamat dan takde pape..hari ni dia MC jadi tak boleh nak tanya perkembangn dia..

Umi ada baca kat babycentre.com.my..artikel tu beritahu kalau jatuh  atau mengalami hentakan  tidak selalunya membawa bahaya, tetapi hubungi doktor pada hari yang sama dan jelaskan apa yang berlaku.

Jika kita tergelincir di tangga dan tulang punggung tercedera, kita mungkin tidak perlu risau sebab baby selamat kerana dilindungi oleh uterus dan cecair amnion. 

Walau bagaimanapun, komplikasi mungkin berlaku dalam sesetengah kes. Jika mengalami kontraksi, kebocoran atau sebarang pendarahan hubungi doktor dengan segera atau pergilah ke unit kemalangan dan kecemasan di hospital.

Risau juga kan sebab malang tu tak berbau..huhu..kena sentiansa hati2..
Umi doakan semoga semua ibu2 hamil sentiansa dilindungi dan dihindari dari segala masalah ketika mengandung ni..aminnnn ;)

No comments:

Post a Comment