Tuesday 2 December 2014

Kurangkan selsema bagi Ibu Hamil

Salam sahabat2..sihat ke..Umi diserang selsema beberapa hari ni..rasa tak selesa sangatkan..lagi2 mengandung tak boleh ambil ubat selsema sebarangan kan.

Jadi memandangkan Umi tak nak ambil panadol juga untuk legakan Umi cuba cara lain. Tapi sebelum tu jom baca tentang simptom2 ni..Umi ambil dari babycentre.com.my..dan juga rawatan yang disyorkan..jom baca sama2..

Flu boleh membuatkan anda benar-benar tidak sihat apabila anda sedang hamil. 

Oleh itu, berehatlah. Jika anda menghidap flu, anda mungkin mengalami:

demam
sakit kepala
sejuk
sakit-sakit otot
keletihan
hilang selera makan

Jika anda bimbang mengenai simptom-simptom flu anda, jumpalah doktor. 

Perkara terbaik yang anda boleh lakukan jika anda menghidap flu ialah dengan banyak berehat dan berbaring. Jangan pergi bekerja sehingga anda telah benar-benar sembuh.

Anda juga boleh mencuba kaedah rawatan berikut:

Minum banyak air, terutamanya jika anda mengalami demam, untuk mengelak daripada ternyahhidrat. Anda juga boleh minum jus buah-buahan yang kaya dengan vitamin C seperti jus oren, yang dapat membantu melawat jangkitan.

Anda boleh ambil paracetamol untuk meredakan demam dan melegakan sakit-sakit badan. Turuti arahan dos pada paketnya atau tanya doktor anda jika anda tidak pasti berapa banyak yang anda harus ambil.

Berehat dan berbaring di katil jika anda rasa sangat tidak sihat, tetapi jangan sampai badan anda menjadi terlalu panas dan berpeluh di bawah selimut, kerana ini boleh membahayakan bayi dalam kandungan.

Walaupun anda tiada selera, tetapi cubalah makan makanan yang berkhasiat. Makan buah-buahan, roti bijian penuh, atau minum minuman bersusu yang hangat.

Bagi Umi pula..memang Umi tak nak ambil panadol langsung..jadi alternatifnya Umi cuba dapatkan sumber vitamin C banyak2..caranya Umi minum air sunquick suam2 lepas tu tidur. 

Umi juga minta Azmil belikan buah limau..memang Umi tak de selera langsung jadi makan buah limau tu bagi rasa kenyang sikit..dan Alhamdulillah esoknya selsema dah kurang dan tiada lagi masalah hidung tersumbat.

Umi nak syorkan juga kepada ibu mengandung yang lain untuk ambil Vitamin C Sustain Release Shaklee ni..memang membantu juga kurangkan selsema..bukan setakat selsema tapi banyak lagi manfaat yang lain..dan bestnya sebiji tablet Vitamin C Shaklee ni seperti makan  5-7 biji limau beserta kulitnya..tapi Umi tak ambil ni hari tu sebab stok abis..kalau tak memang Umi ambil juga..senang tak perlu beli buah limau banyak2..hehe



Bulan ni promo Vitamin C sustain Release ni..ni lah peluang nak dapat harga murah dari harga retail..mehlah order ngan Umi ye..;)

Pengedar Shaklee Anda
Umi Azmil

No comments:

Post a Comment