Friday 14 November 2014

Cara Kurangkan Sembelit Ketika Hamil

Kebiasaanya, wanita mengandung mudah mengalami sembelit. Kadang-kadang jika tidak diatasi sembelit ini ia boleh menyebabkan keadaan menjadi lebih parah.Kemungkinan besar wanita hamil ini boleh menyebabkan buasir.

Kenapa mudahnya terjadi sembelit bagi wanita mengandung?

Ada banyak faktor sebenarnya. Tetapi disini kita akan membincangkan 2 faktor sahaja iaitu pemakanan dan supplement.

Bagi wanita yang hamil, perlu dielakkan untuk mengambil makanan yang pedas dan makanan yang berjenis 'fast-food'. Makanan-makanan ini semua akan menyebabkan najis menjadi keras kerana dalam makanan tersebut tiada serat yang mengandungi air. Najis yang keras inilah mencetuskan sembelit buat ibu mengandung.

Bagi Umi cara untuk kurangkan sembelit  ketika hamil, buat masa ni Umi amalkan ESP Shaklee sahaja..alhamdulillah membantu melawaskan Umi..

Umi minum ESP campur dengan milo atau susu segar pagi2 lepas bangun tido..beberapa minit lepas tu Umi terus membuang..memang rasa puas gile!..hehehe..Kalau ada hari tu Umi tak membuang dan sakit perut terus je bancuh ESP Shaklee sekali lagi..Umi letak satu sudu besar dengan 500 ml air..memang terus jalan..sekejap je..hehe...tu Umi punya pengalaman lah..korang boleh juga cuba..


Umi rasa ESP Shaklee ni membantu sebab kandungannya yang mudah dihadam dan juga ianya membantu sumber cecair dalam badan..nak bancuh ESP kan guna air..jadi secara tak langsung menambah cecair..tak gitu..hehe..lagipon salah satu punca sembelit adalah kurang air dalam badan.
Cuba tengok kalau 3 kali sehari ambil ESP ni dengan jumlah air 300 ml untuk satu sudu ESP jadi secara tak langsung nak dekat 1 liter kita minum air hari tu..tu belum campur dengan minum air sebelum dan selepas minum ESP tu..kira2 dekat 2-3 liter lah sehari..mudahkan..;)

Ada satu lagi supplemen Shaklee yang kawan2 Shaklee Umi syorkan iaitu Ostematrix..sumber kalsium dalam bentuk tablet..tapi yang ni Umi belum amalkan lagi..tapi Umi cerita sikit kat sini ye


Osteomatrix sebenarnya terdapat dalam cadangan set vitamin untuk ibu mengandung. Secara umumnya, osteomatrix ini dikenali sebagai kalsium. Namun menyedari permasalahan sembelit sering menghantui ibu2 hamil ini, shaklee mempertingkatkan formula osteomatrix menjadi lebih daripada sekadar kalsium.

Osteomatrix shaklee juga 2 in 1..ianya membekalkan kalsium dan pada masa yang sama bertindak sebagai pelawas untuk memudahkan ibu2 hamil ini membuang air tanpa perlu melalui pengalaman ngeri sembelit.

Ok itu dua supplemen yang boleh kita ambil untuk kurangkan sembelit ketika mengandung ni sebab Umi tahu keadaannya sangat tak menyelesakan dan tak senang duduk kan..kalau korang pon ada masalah ni boleh lah cuba ilhtiar dengan ESP Shaklee dan Ostematrix ni..Insha Allah membantu..

Pengedar Shaklee Anda
Umi Azmil

Terima kasih kerana singgah disini..jumpa lagi ye ;)

No comments:

Post a Comment