Saturday 8 November 2014

Petua dari bawang putih yang mengejutkan!!!

Salam sabtu u oll..Umi tak habis lagi nak cerita berkenaan bawang putih ni..macam best pula bila tahu banyak petua orang2 tua tentang bawang putih ni..jom baca beberapa petua yang Umi dapat dari internet...



1. Menyuburkan rambut
Bawang putih dapat mengatasi masalah keguguran rambut. Dengan kandungan Allicin yang tinggi, sama yang ditemukan pada bawang merah, yang dipercaya efektif untuk mengatasi masalah rambut gugur. Gosokkan irisan bawang putih pada kulit kepala lalu picit-picit untuk mendapatkan hasil yang maksima. Boleh juga ditambahkan minyak, lalu dipicitkan ke kepala.

2. Membersihkan jerawat
Mungkin tidak ditemukan sebagai bahan utama dalam ubat jerawat yang ada di kedai-kedai, tetapi bawang putih merupakan ubat secara semulajadi ang mampu mengurangkan kesan2 jerawat kerana mengandungi antioksidan yang dapat membunuh bakteria. Gosokkan satu irisan bawang putih pada jerawat di wajah perlahan-lahan.

3. Mencegah dan mengubati flu/selsema.
Dengan kandungan antioksidan di dalamnya, menjadikan sistem imun tubuh manusia mendapatkan manfaat jika bawang putih secara konsistan di masukkan dalam menu sehari-hari. Jika flu menghampiri, cubalah meminum teh bawang putih : masukkan irisan atau cincangan halus bawang putih dalam air panas untuk beberapa minit kemudian asingkan. Teh siap diminum. Dapat juga ditambahkan sedikit madu untuk menambah rasa.

4. Atasi penyakit kulit
Kerana telah terbukti memiliki khasiat anti radang, bawang putih berguna mengurangi terjangkitnya penyakit kulit. Cuba sapukan sedikit minyak bawang putih di area yang terjangkit untuk menghasilkan kulit yang lebih halus dan sihat.

5. Mengawal berat badan
Ahli gizi Cynthia Sass menyebutkan penelitian pada tikus yang makan bawang putih menunjukkan adanya pengurangan berat badan dan penyimpanan lemak. Cubalah untuk memasak setiap dengan menggunakan bawang putih menghasilkan makanan yang lazat dan pinggang yang ramping.

6. Menyembuhkan luka serpihan
Letakkan sepotong bawang putih di atas luka serpihan kaca kemudian menutupinya dengan balutan kain kapas merupakan ubat tradisional yang telah lama digunakan oleh sebahagian masyarakat. Para blogger meyakini akan hal tersebut sampai sekarang.

7. Mengubati kaki atlet
Bawang putih dapat menjadi ubat mujarab bagi atlet untuk menghilangkan rasa gatal di kaki. Rendam kaki dalam bath berisi air hangat dan cincangan bawang putih.

8. Menjauhkan nyamuk
Salah satu penelitian di India menemukan bahwa orang-orang yang menggosokkan ramuan bawang putih di lengan dan kaki mereka, tidak terganggu oleh binatang penghisap darah tersebut. Buatlah larutan minyak bawang putih, minyak jeli dan lilin lebah atau tempatkan bawang putih di tempat tertentu sebagai penghalau nyamuk.

9. Menyembuhkan bengkak
Menurut situs ECOSALON, bawang putih mengandung suplemen yang dapat membantu proses penyembuhan pada masalah bengkak . Dengan adanya sifat semulajadi anti-inflamasi membantu mengurangi rasa sakit dan pembengkakan.

10. Membersihkan jalanan dari timbunan salji
Sebuah kota di Iowa menggunakan garam bawang putih hasil sumbangan untuk menghilangkan timbunan ais dari jalan raya.

12. Melindungi tanaman
Hama tanaman tidak suka bawang putih. Gunakanlah pencegah hama  yang terbuat dari bawang putih, minyak mineral, air, dan sabun cair. Tuang ke dalam bekas pemyembur dan semburkan ke tanaman.

13. Banyak dapat ikan
Ikan sangat tertarik denga aroma bawang putih yang ditautkan pada umpan.

Haaa baru tahu kan..banyak rupanya manfaat bawang putih dalam kehidupan seharian kita..bukan sekadar bagus untuk kesihatan tapi ada juga untuk memudahkan kehidupan kita..Jom amalkan ;)

3 comments:

  1. Bawang putih pun banyak khasiat kan.

    Jom Tengok : Morning Sickness

    ReplyDelete
  2. saya baru tau kalau nak mancing, letak bawang putih.. hehe
    My Recent Post : SKINCARE YANG BERKESAN UNTUK SEMUA MASALAH KULIT ANDA

    ReplyDelete
  3. bawang putih memang bnyak khasiat tapi tak semua suka kan bwang putih =(.. mujur ada garlic

    Rahsia Kecantikan Semulajadi

    ReplyDelete